Allmänna resevillkor
TravelUnited drivs av L4 Event AB och följer de allmänna villkor och regler för paketresor som Konsumentverket och Svenska Rese- och Turistindustrins Samarbetsorganisation rekommenderar. Vi har även ställt statlig resegaranti hos kammarkollegiet som krävs för att arrangera paketresor.
De särskilda resevillkoren som anges nedan är särskilda villkor för TravelUnited och ersätter motsvarande bestämmelser i de allmänna villkoren.
Särskilda Resevillkor
Avtalat arrangemang/förmedling
Resorna är arrangerade/förmedlade av TravelUnited i samarbete med lokala agenter och andra leverantörer.
Huvudresenär är den person som bokar resan och därmed ingår avtal med TravelUnited. Huvudresenären är betalningsansvarig för hela bokningen. Alla ändringar och eventuell avbeställning ska göras av huvudresenären. Eventuell återbetalning vid avbeställning sker till huvudresenären. Huvudresenären ansvarar för att förse TravelUnited med korrekta kontaktuppgifter så att denne kan nås med viktig information. Huvudresenären ansvarar för att vidarebefordra viktig information till övriga resenärer
Bokning och betalning
Bokad resa bekräftas och garanteras först när betalning är registrerad. En handpenning om 1000:- per resenär skall betalas i samband med bokning. Genom inbetalningen bekräftar resenären att denne accepterat de skriftligen lämnade villkoren. Anmälan är bindande efter att betalning erlagts. Full betalning ska vara TravelUnited tillhanda senast 60 dagar före avresa. För bokning av evenemang närmare inpå skall full betalning erläggas vid bokningstillfället.
Biljetter
TravelUnited ansvarar ej för om något evenemang blir flyttat eller inställt. Vid ett inställt evenemang har kunden rätt att få ersättning för biljetten enligt arrangörens villkor. Vid flytt av matchdatum gäller istället matchbiljetten till det nya speldatumet. Om något oförutsett skulle inträffa vilket medför att TravelUnited ej lyckas leverera biljetter som överenskommet erbjuds resenären full återbetalning av bokat paket.
TravelUnited har inget ansvar för gäst som blivit avvisad från arenan på grund dåligt uppförande eller som brutit mot arrangörens regler och restriktioner. Det är resenärens ansvar att sätta sig in i gällande regelverk avseende uppträdande vid varje evenemang.
Biljetter får ej säljas eller överlåtas till annan part än de/den person/er TravelUnited godkänt.
Resehandlingar
Resenären är skyldig att kontrollera alla resehandlingar när dessa erhålls och omgående meddela TravelUnited eventuella felaktigheter. Resedokumenten erhålls i samband med betalning och bokningsbekräftelse.
Försäkringar
Resenären ansvarar för att egen del för eventuella person- och reseförsäkringar.
Avbokning
Våra paket är som standard ej avbokningsbara, önskas ett avbokningsbart alternativ kan ni kontakta oss för alternativ. Vid eventuellt inställd eller flyttad match är matchbiljett giltig till nytt matchdatum. Hotell som standard ej om-eller avbokningsbart. Vid matchflytt mer än 72 timmar från ursprunglig avsparkstid kan hela paketet ombokas till nytt aktuellt matchdatum.
Inresa i Storbritannien
Resenären ansvarar för att själv säkerställa aktuella restriktioner och regler för inresa i Storbritannien. Vi ansvarar ej för uppstående hinder så som krav på karantän, vaccinationer eller medicinska tester. Avbokningar relaterade till sådana hinder återbetalas ej, undantaget vid gällande reseavrådan från UD.
Pass och eventuella visum
Resenären ansvarar för att han/hon innehar godkänt och giltigt pass samt övriga dokument som är nödvändiga för resan
För nordiska medborgare krävs inget visum för inresa i Storbritannien. Dock måste alla resenärer uppvisa giltigt pass.
Transporter
TravelUnited hanterar inga flyg- eller båttransporter och ansvarar ej för dessa eller eventuella händelser orsakade av dessa. Resenären äger själv ansvar att hålla sig uppdaterad med eventuella ändringar som kan påverka transporterna.
Tryckfel
TravelUnited reserverar sig för eventuella tryckfel samt pris-, och programändringar.
Reklamationsfrist
Klagomål som ej kunnat åtgärdas på platsen direkt eller vid aktuell tidpunkt skall sändas in som reklamation inom 10 dagar från resans avslutande och skall vara skriftlig. Reklamationer inkomna till TravelUnited senare beaktas ej. TravelUnited lämnar ej ersättning för de fall TravelUnited ej uppenbarligen står ansvariga för uppkommen skada.
Force majeure
Såväl TravelUnited som resenären har rätt att frånträda avtalet, om det efter det att avtalet blivit bindande för parterna, på eller i närheten av resmålet eller utefter den planerade färdvägen inträffar naturkatastrof, krigshandling, generalstrejk eller annan ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras. Om TravelUnited frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären rätt att få tillbaka vad denne betalat. Om TravelUnited frånträder avtalet med stöd av denna bestämmelse, har resenären inte rätt till skadestånd. Bedömningen av om en händelse ska anses utgöra en sådan händelse som anges ovan ska göras med beaktande av officiella uttalanden från svenska och internationella myndigheter. En avrådan av Utrikesdepartementet från resor till det aktuella resmålet ska anses som en sådan händelse.